Hjemmeside Højdepunkter,
Interviews og kolonner,
Produktanmeldelser

Roger Ash

af Roger Ash

Walt Disneys Mickey Mouse Vol. 1: Race to Death Valley

Fantagraphics afsluttede for nylig indsamling af Floyd Gottfredsons serielle Mickey Mouse-tegneserier i deres originale format for første gang som 14 bind Walt Disneys Mickey Mouse, der dækker årene 1930-1955. Dette var en utrolig virksomhed og udfyldt et hul, der var alt for længe forsømt i Disney og tegneserie -historien. Lad os se tilbage på disse bind, hvoraf tolv indsamlede de daglige strimler og to indsamlede søndagsstrimlerne. Disney -fans er bekendt med nogle af disse historier, da de blev reformateret og trykt i tegneserier og grafiske romaner gennem årene, skønt der er mange, der ikke er trykt i USA, siden de optrådte i aviser.

Et par noter, før vi begynder. For det første samler disse bind de eventyrstrimler, der er tegnet af Gottfredson, og stopper, når Mickey Mouse Strip gik til Gag-A-Day-formatet, så der er cirka 20 års Gottfredson-strimler, der forbliver uindsamlet. For det andet er disse strimler produkter fra deres tid og indeholder lejlighedsvis stereotyper af afroamerikanere, latinamerikanske mennesker, asiatiske mennesker (især i 2. verdenskrig), kvinder og andre. Dette er uheldigt, da det er skurrende og kan markeres ellers underholdende historier, men det var en acceptabel praksis i den æra.

Walt Disneys Mickey Mouse Vol. 3: Høj middag ved Inferno Gulch

Jeg nød at se udviklingen af ​​Mickey gennem disse bind. Som animationsventilator var jeg allerede opmærksom på ændringerne i Mickey fra hans debut i Steamboat Willie (1928) til hans sidste korte i den klassiske æra, The Simple Things (1953). Han gik fra at være en ondskabsfuld scamp til en forstæder husejer, hvilket gav en vis mening, da han blev symbolet på Walt Disney og dermed måtte blive mere respektabelt. Du kunne ikke have et virksomhedssymbol, der deltager i en aktivitet, som offentligheden ville finde usmageligt. Denne samme ændring afspejles i tegneserien, men på en måde, endnu mere.

I de tidlige strimler er Mickey lige den skraber, han var i de tidlige tegneserier, typisk kom i kampe med usmagelige karakterer. Men det er endnu mere udtalt i tegneserien, da historierne muliggjorde mere karakterudvikling end en syv minutters tegneserie. Gottfredsons strimler udvidede Mickey og hans verden meget på samme måde som, hvordan Carl bjælker udvidede karakteren og verdenen af ​​Donald Duck. For mig er det derfor, at ændringen fra Scamp til forstæder er mere udtalt i strimlen; Han er en mere afrundet karakter i strimlen end han er i tegneserierne.

Walt Disneys Mickey Mouse Vol. 12: Den mystiske Dr. X

Mickey er ikke den eneste karakter, der ændrer sig gennem hele seriens løb. Goofy, der er Mickey’s ledsager på mange af hans eventyr, begynder som den forudgående GOOFY Dippy Dawg, som han gjorde i tegneserierne. Dippy var dybest set en hick -karakter, der til sidst ville omdanne sig til falske og holde meget af sit udseende og underskrift grine. Goofy bliver smartere gennem årene, men bevarer altid sin geniale personlighed og er aldrig den skarpeste blyant i kassen. Selvom det ikke er helt sandt. Det sidste Mickey/Goofy Adventure, Dr. X (1953), har en ekstremt overraskende side af Goofy.

Ved siden af ​​karakterens udvikling er det interessant at se Floyd Gottfredsons udvikling som kunstner og historiefortæller. Selvfølgelig er der ændringen i Mickey’s design gennem årene, der afspejler hans ændring i udseendet i tegneserierne, men det er meget mere end det. Over tid bliver Gottfredson ret ekspert på historiefortælling i tegneserier. Jeg mener ikke historierne selv, men hvordan han fortæller historien. Strømmen mellem paneler og mellem strimler bliver problemfri, og de senere historier læser mere glat og mindre episodisk end tidligere strimler.

Walt Disneys Mickey Mouse Vol. 6: Tabt i lande for længe siden indeholder klassisk Mickey Villain Peg-Leg Pete på forsiden

Mens serien samler Gottfredsons arbejde, var han ikke den eneste person, der var involveret i tegneserien. I årevis var historierne hans, men manuskriptet blev typisk leveret af andre, især Merrill de Maris og Ted Osborne. Det var først, før Gottfredson samarbejdede med forfatter Bill Walsh, at historier rutinemæssigt blev leveret af en anden. Bortset fra Disney -fans: Walsh ville fortsætte med at gøre en stor indflydelse på Disney. Han co-skrev Mary Poppins og blev producent af Mickey Mouse Club og Disneyland TV-serien, hvor han bragte Davy Crockett til den lille skærm.

Gottfredson havde også assists til kunsten. Andre kunstnere som Earl Duvall ville lejlighedsvis blyant strimlen, og strimlen blev typisk blækket af kunstnere, herunder Duvall, Al Taliaferro (som til sidst ville tegne Donald Duck -tegneserien) og Ted Thwaites. Den første bind i serien inkluderer endda PRE-Gottfredson Mickey strimler produceret af Walt Disney og den originale Mickey Animator, UB IWerks.

De individuelle bind er virkelig dejlige. Reproduktionen af ​​strimlerne er enestående. Hvert bind indeholder også ekstra funktioner, der giver dig en fyldigere forståelse af Gottfredson, hans samarbejdspartnere, hans indflydelse på andre skabere, figurerne og mere. De gør også et fint stykke arbejde med at placere strimlerne i historisk kontekst, så du kan forstå, hvor påvirket de var af verden omkring dem.

Walt Disneys Mickey Mouse Vol. 10: Planet of Faceless Foes med Eega Beeva på forsiden

Selve strimlerne er højdepunktet i hvert lydstyrke, som de burde være. Dette er sjove historier, der finder sted over hele verden, og skifter let mellem en science fiction -odyssey til noget så simpelt som Plutos nyeste knus. Der er hjemsøgelser, vestlige eventyr, onde robotter, en mand fra fremtiden (Eega Beeva, der blev Mickeys sidekick på en række eventyr), spioner, spænding på det høje hav og mere. Historierne skifter tone, når du flytter til de senere bind. King fra King indeholder syndikat til at flytte til gag-a-day-strimler var stærke, og nogle historier føles mere som en samling af gags omkring et emne snarere end et faktisk plot. Men det udelukker ikke nogle vidunderlige historier som den førnævnte Dr. X og The Magic Shoe (1953).

Du får også alle slags Disney -figurer, der vises i strimlerne. Mickey, Minnie, Goofy og Pluto forbliver temmelig konstant i hele serien med Donald Duck, Horace Horsecollar, Clarabelle Cow, Mickey’s nevø Morty og den skurkagtige Peg-Leg Pete, der vises i mange historier. Overraskende vises musene Gus og Jaq fra Askepot i senere strimler, og den sidste historie indeholder endda Jiminy Cricket.

Gottfredson gjorde ikke Mickey Sunday Strip i lang tid, og dermed kun to bind af søndagssider. Disse præsenteres i fuld farve. Historierne er enklere end de daglige strimler, da der er en uge mellem rater. Det er i de daglige strimler, at Gottfredsons geni virkelig kommer igennem.

Walt Disneys Mickey Mouse Vol. 4: House of the Seven Haunts

Hvis du aldrig har læst nogen Gottfredson Mickey-tegneserier før, anbefaler jeg at starte med bind 4: House of the Seven Haunts, der samler strimler fra januar 1936-februar 1938. Til at begynde med inkluderer dette bind min yndlings Gottfredson-historie, Island på himlen (Nov. 1936-apr. 1937). Dette rip-brølende eventyr har en flyvende bil, en faktisk ø på himlen, en geni-videnskabsmand og skurken af ​​Peg-Leg Pete. Jeg har læst denne historie mere typisk end noget andet Mickey -eventyr, og den holder stadig op.

Dette bind inkluderer også den episke længde konge af Medioka (august 1937-februar 1938), som blev censureret på det tidspunkt i Jugoslavien, da regeringen mente, at historien bar en uhyggelig lighed med den division, der blev forårsaget i landet mellem tilhængere af regenten Prins Paul og den underalderlige prins Peter. Reporter Hubert D. Harrison blev faktisk udvist fra landet for rapportering om historien. Mickey bliver dybt involveret i en magtkamp i et fremmed land, når han står i for den retmæssige prins. Palads intriger er dagens orden.

Du får også The Seven Ghosts (1936), som er en slags slags på Mickey, Donald og Goofy Cartoon Lonesome Ghosts (1937), hvor trioen er spøgelsesudviklere, skønt slutresultatet er meget anderledes. Det kan virke underligt, at tegneseriehistorien kom først, men at lave en animeret tegneserie er en lang proces, så Gottfredson ville have været opmærksom på tegneserien, før den ramte teatre. Jeg tror, ​​at dette bind indeholder nogle af de bedste historier om hele løbet. Desværre indeholder det også nogle af de racemæssige stereotyper, jeg nævnte tidligere i på jagt efter Jungle Treasure (1937).

Walt Disneys Mickey Mouse Vol. 11: Mickey vs. Mickey

Jeg er ked af at se denne serie komme til en ende, da jeg virkelig nød den. Jeg håber, at nogen også vil beslutte at samle Gottfredsons gag-a-day-strimler. Fantagraphics og redaktører David Gerstein og Gary Groth får en masse kredit for at bringe disse strimler tilbage på tryk. Gottfredson har længe fortjent den slags vitale og populære opmærksomhed, som Carl Barks og hans andhistorier har fået, og denne serie er gået langt for at rette op på det. Hvis du er en Disney -fan, en fan af klassiske tegneserier, eller en fan en sjov historie, skal Walt Disneys Mickey Mouse -serie være på din boghylde.